Kantoorruimte huren kan fiscaal aantrekkelijk zijn

Kantoorruimte huren kan fiscaal aantrekkelijk zijn

KANTOORRUIMTE HUREN

Deze kosten zijn aftrekbaar bij het huren van kantoorruimte…

  • Veel ondernemers zijn nieuwsgierig naar welke kosten je kan afschrijven bij de belastingdienst wanneer je een kantoorruimte gaat huren. Er zijn namelijk verschillende kosten die je mag afschrijven, en het is dus van enorm belang dat je hiervan op de hoogte bent.
  • Dit artikel schrijf ik niet alleen voor ondernemers die gaan verhuizen naar een nieuwe kantoorruimte, maar ook voor ondernemers die momenteel vanuit huis werken. Deze aftrekbare kosten kunnen namelijk een extra stimulans zijn om te switchen van ondernemen vanuit huis naar een eigen kantoor.
  • Behalve deze aftrekbare kosten zorgt een eigen kantoor ook voor een verhoging van productiviteit, een betere werk- privé verhouding, en nog veel meer voordelen. Het overwegen waard dus!

Informeer je goed over de aftrekposten van een kantoor

  • Een eerste stap is natuurlijk het ontdekken van de wettelijke regels op dit gebied. Ontdek voor welke regels jij in aanmerking komt, en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen.
  • Zo kan je als ondernemer ook nog wat voordelen behalen bij onze vrienden van de belastingdienst. Maar pas op…

Aftrekposten voor ondernemers die een kantoorruimte huren

  • De Belastingdienst maakt onderscheid tussen ondernemers die een kantoorruimte huren (buiten eigen woning), en ondernemers die vanuit huis werken. Voor laatstgenoemde zijn er meer beperkingen en eisen voor het kunnen aftrekken van belastingen.
  • Over het algemeen zijn alle zakelijke kosten die je maakt aftrekbaar. Wel wordt er een onderscheid gemaakt tussen aftrekposten die over meerdere jaren afgeschreven worden, en aftrekposten die je in zijn totaal voor de belasting aftrekbaar zijn (direct).

Voor het kantoor zelf zijn de volgende zaken aftrekbaar:

  • Huur van een kantoor.
  • Afschrijving en aanschaf van kantoormeubilair, -apparatuur en –behoeften.
  • Drukwerk (briefpapier, enveloppes, visitekaartjes e.d.).
  • Supplies (toner/inkt-cartridges).
  • Porti.
  • Schoonmaakkosten.
  • Zakelijke telefoongesprekken.
  • Internetverbinding (abonnement).
  • In principe is het zo dat je geen verklaring hoeft af te leggen voor de kosten die je declareert als aftrekposten voor de belasting. Wel moeten deze kosten volledig uit zakelijk oogpunt zijn gemaakt. De belastingdienst controleert de opgegeven kosten niet tenzij deze uit proportie zijn.

Aftrekposten voor ondernemers die een kantoorruimte aan huis hebben

  • Om aanspraak te hebben op het aftrekken van kosten voor de belasting in het geval van een kantoor aan huis, zijn er 3 voorwaarden:
  • Vuistregel: alleen in het geval van een werkruimte die losstaat van je woning, kan deze aan een derde worden verhuurd. Deze kosten van deze werkruimte zijn dan aftrekbaar.

Voldoet je kantoor aan huis aan deze eisen? Dan kan je de volgende zaken opgeven:

  • 4% van de werkelijke waarde van het kantoor aan huis
  • Een deel van de kosten voor gas, water en licht maar ook telefoon en internetkosten mits deze strict zakelijk worden gebruikt
  • Verzekeringen die relevant zijn voor de zaak
  • Huur- of afschrijvingskosten van het deel van uw huis dat gebruikt wordt voor de zaak
  • Heffingen zoals de onroerendezaakbelasting en waterschap/hoogheemraadschapslasten
  • Schoonmaakkosten (enkel voor de werkruimte)
  • Afschrijvingen aan verbouwing, inrichting en aankleding van de werkruimte
  • Over het deel van het huis dat als zelfstandige werkruimte is ingericht hoeft geen eigenwoningforfait worden berekend.
  • Een deel van de hypotheekschuld kan aan de onderneming worden toegerekend

De volgende zaken zijn bij een kantoor aan huis niet aftrekbaar:

  • Telefoon en internetaansluiting (indien deze niet strikt zakelijk gebruikt wordt).
  • Apparatuur waarbij niet aangetoond kan worden dat deze strikt zakelijk gebruikt wordt.
  • Artikelen bedoeld voor persoonlijke verzorging

Ook niet wanneer deze kosten kunnen worden gebruikt voor je onderneming.

Voor meer informatie, verwijs ik je door naar de rekenhulp van de Belastingdienst

kantoorruimte belasting woon werk .

Nu profiteren!

  • Kan je voldoen aan (een van) de eisen in dit artikel? Handel dan op korte termijn, want realiteit is dat elk jaar de wetgeving rondom het aftrekken rondom het kantoor aan huis zal worden ingeperkt.
  • In de toekomst kan het daarom voordeliger zijn om een flexibele kantoorruimte te huren in plaats van het houden van een kantoor aan huis. Dit vanwege het inperken en aanscherpen van de regels rondom het thuiswerken.
  • Wanneer je een kantoorruimte in bijvoorbeeld een bedrijfsverzamelgebouw gaat huren dan kan je zeker een groot deel van de kosten afschrijven. Waarbij een bedrijfsverzamelgebouw ook nog eens een impuls is voor je zakelijke netwerk!